donderdag, januari 22, 2009

Trans Syberian Dag 10 Maandag 25-8-'08 Trein naar Mongolië

10 Maandag 25-8-’08 trein naar Mongolië

Het bedje was dit keer een beetje hard en ik lag maar te draaien. Om 8 uur er maar uit. Het landschap was glooiend met leuke dorpjes met aan beide kanten bergen op de achtergrond.
Het werd een dag van kleine stukjes rijden, en dan weer lang stilstaan.
Eerst werden we door de Russen gecontroleerd, waarbij we ook allerlei papieren moesten invullen. De coupé werd op smokkelwaar gecontroleerd. Alles was in orde, bij elkaar duurde dat wel 5 uur. Gelukkig waren er op het station hele mooie toiletten, want in de trein waren de toiletten, zolang als we stil stonden, afgesloten.
Ik ben eindelijk aan het puzzelen geslagen, had ik ze toch niet voor niets meegenomen. Je hing maar een beetje rond, of je lag op je bedje. Buiten was het koud en het regende. Sommige controleurs hadden grote petten op, die lijken dan heel wat. Hier had ik ook verse augurken gekocht, dat was ook de eerste keer dat ik die proefde.
Bij de Mongoolse grens werd het hele ritueel weer herhaald, paspoorten inleveren, briefjes invullen, coupé nakijken. Ook weer 2 uur stil staan en wachten. Ik ben maar gaan slapen. Je verloor het begrip van de tijd een beetje. Opeens reden we weer. We gingen bijtijds slapen, want de volgende morgen zouden we al vroeg in Ulaan Bator aankomen.

Geen opmerkingen: